• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
فصلنامه نسیم تندرستی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 2 (93 - 1392)
دوره دوره 5 (1395)
دوره دوره 4 (1394)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 3 (1394)
دوره دوره 1 (1391)
احمدی, هادی احمدی, همتی علمدارلو, قربان. (1394). مقایسه احساس تنهایی در مادران دانش‌آموزان با ناتوانی‌های عصبی-تحولی. فصلنامه نسیم تندرستی, 4(3), 50-57.
هادی احمدی احمدی; قربان همتی علمدارلو. "مقایسه احساس تنهایی در مادران دانش‌آموزان با ناتوانی‌های عصبی-تحولی". فصلنامه نسیم تندرستی, 4, 3, 1394, 50-57.
احمدی, هادی احمدی, همتی علمدارلو, قربان. (1394). 'مقایسه احساس تنهایی در مادران دانش‌آموزان با ناتوانی‌های عصبی-تحولی', فصلنامه نسیم تندرستی, 4(3), pp. 50-57.
احمدی, هادی احمدی, همتی علمدارلو, قربان. مقایسه احساس تنهایی در مادران دانش‌آموزان با ناتوانی‌های عصبی-تحولی. فصلنامه نسیم تندرستی, 1394; 4(3): 50-57.

مقایسه احساس تنهایی در مادران دانش‌آموزان با ناتوانی‌های عصبی-تحولی

مقاله 8، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، زمستان 1394، صفحه 50-57  XML اصل مقاله (270.33 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل
نویسندگان
هادی احمدی احمدی1؛ قربان همتی علمدارلو2
1کارشناس ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران *(نویسنده مسؤول) Email: ghemati@shirazu.ac.ir
چکیده
زمینه و هدف: پژوهش‌ها نشان می‌دهند که احساس تنهایی والدین کودکان با ناتوانی بیشتر از والدین کودکان بدون ناتوانی است. هدف پژوهش حاضر مقایسه احساس تنهایی در مادران دانش‌آموزان با ناتوانی‌های عصبی-تحولی (مادران دانش‌آموزان با اختلال‌ طیف اتیسم، مادران دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی و مادران دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه) در شهر شیراز بود.
روش بررسی: روش این پژوهش علی-مقایسه‌ای بود. جامعه آماری شامل همه مادران دانش‌آموزان با ناتوانی‌های عصبی-تحولی دوره ابتدایی (مادران دانش‌آموزان با اختلال‌ طیف اتیسم، مادران دانش‌آموزان با کم‌توانی‌ذهنی و مادران دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ویژه) شهر شیراز بود. حجم نمونه این پژوهش شامل 135 نفر از مادران کودکان با ناتوانی‌های عصبی-تحولی بودند وروش نمونه‌گیری خوشه‌ای بود. به منظور سنجش احساس تنهایی از مقیاس احساس تنهایی دهشیری و همکاران استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس یک‌متغیره برای نمره کل احساس تنهایی و تحلیل واریانس چندمتغیره برای خرده‌مقیاس‎های احساس تنهایی استفاده شد.
 یافته‌ها: نتایج نشان داد که از نظر احساس تنهایی تفاوت معنی‌داری بین مادران کودکان دارای کم‌توانی‌ذهنی با مادران کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه وجود داشت (005/0= P).از نظر خرده‌مقیاس‌های احساس تنهایی، فقط در احساس تنهایی ناشی از ارتباط با دوستان، مادران کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه با هر دو گروه مادران کودکان دارای کم‌توانی‌ذهنی و مادران کودکان دارای اختلال‌ طیف اتیسم تفاوت معنی‌داری داشتند (016/0= P).
نتیجه‌گیری: بنابراین طراحی و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و مداخله‌ای جهت بهبود احساس تنهایی مادران کودکان با ناتوانی‌های عصبی-تحولی به ویژه مادران کودکان با اختلال یادگیری ویژه ضروری است.

 
کلیدواژه‌ها
احساس تنهایی؛ دانش‌آموزان؛ مادران؛ ناتوانی‌های عصبی- تحولی
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 406
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 260
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.